- Jednego zakisiłem, drugiego zapeklowałem. Moim zdaniem przypomina ogórki. Można z niego potem zrobić garnish, zupę albo dobry dodatek do sałatki. Natomiast z tej wody, która pozostanie po kiszonym głąbiku, można zrobić shota lub ubić pianę. Głąbik ma potencjał żeby stać wizytówką miasta. – mówi Marcin Sołtys (Restauracja Filipa 18).
 
- Głąbika nie tylko kisiłem, ale też pierwszy raz zrobiliśmy z niego gołąbki na menu degustacyjne. Obcokrajowcy byli tym przeważnie zachwyceni i pytali o to warzywo. Gdy zdradzaliśmy im szczegóły, byli naprawdę zszokowani. – opowiada Łukasz Cichy (Restauracja Biała Róża) - Głąbik jest specyficzny, gorzki i lekko kwaśny, to coś innego, czego nie spotkamy w innych warzywach.
 
Michał Cienki (Art Restauracja) także wierzy w sukces reaktywacji głąbika krakowskiego. - Myślę, że jest w tym warzywie potencjał. Jest jeszcze problem z jego znajomością, ale myślę, że po dzisiejszych zbiorach będziemy bliżej rozwiązania tych problemów.

Smakowite efekty pracy szefów kuchni poznamy na Targach HORECA®, które odbędą się dniach 20-22 listopada w EXPO Kraków.
 



Co już się wydarzyło w ramach akcji „Tradycja w natarciu”?

 W czerwcu 2019 r. w gospodarstwie rolnym JeDynie w Wawrzeńczycach Targi w Krakowie (organizator Międzynarodowych Targów HOERCA® ) wraz z cenionymi szefami kuchni krakowskich restauracji posadziły ponad 300 sadzonek głąbika krakowskiego. Na terenie EXPO Kraków także powstała grządka, gdzie o warzywo dbali pracownicy Targów w Krakowie.
 
Dzięki uprzejmości firmy ALS Food & Pharmaceutical Polska Sp. z o.o. głąbik został przebadany w Pradze pod kątem wartości odżywczych i obecności metali ciężkich. Wyniki potwierdzają że głąbik krakowski uprawiany w Wawrzeńczycach oraz w Krakowie na terenie EXPO Kraków, zawiera znikomą ilość metali ciężkich, których ilość nie przekracza dopuszczalnych limitów, jest rośliną o niskiej kaloryczności ma - 54 kcal na 100g, zawiera natomiast sporo błonnika 7g na 100g.

 
Głąbik został zakwalifikowany przez Urząd Miasta Krakowa do projektu SLOWFOOD CE! Wraz z takimi produktami jak: kiełbasa piaszczańska, pstrąg ojcowski, czosnek galicyjski, chleb prądnicki czy obwarzanek krakowski.
 
Już wkrótce, 20-22 listopada w EXPO Kraków, odbędzie się finał akcji podczas największych jesiennych targów branży HoReCa, czyli Międzynarodowych Targów Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA® w Krakowie. Głąbik krakowski będzie bohaterem kulinarnego programu tego wydarzenia i być może nowym kulinarnym symbolem Krakowa.



W zbiorach głąbika krakowskiego wzięli udział:
 
Marcin Sołtys,  Restauracja Filipa 18, Marcin Filipkiewicz – Restauracja Hotelu Copernicus, Łukasz Cichy – Restauracja Biała Róża, Michał Cienki – Art Restauracja, Wiktor Kowalski - Art Restauracja, Leszek Kawa – EURO-TOQUES Polska, Miłosz Kowalski – Restauracja Halicka Eatery&Bar, Przemysław Klima - Bottiglieria 1881, Hubert Tabak – Restauracja Halicka Eatery&Bar.
 
W akcji „Tradycja w Natarciu” udział wzięły restauracje:
 
Albertina Restaurant & Wine,
Restauracja Hotelu Copernicus,
Restauracja Biała Róża,
Art Restauracja,
Restauracja Halicka Eatery&Bar